Tuesday, May 24, 2011

ziarah ke tanah suci.. memori 2009..(part 1)


salam..hai... lama dah saya menyepi.. bukan apa dalam proses menyesuaikan diri di tempat baru.. kena la mengurangkan aktiviti blogging ini..hehe.. by the way kali ini saya ingin berkongsi mengenai lawatan saya ke tanah suci Mekah dan Madinah yang lalu.. tahun 2009..  23 april hingga 5 may 2009.. ya memang sudah lama.. sangat lama peristiwa ini.. tapi saya perlu menulis juga kerana ini merupakan perjalanan saya kali pertama ke luar negara dengan menaiki kapal terbang... sungguh mengujakan..


berkumpul di KLIA pada waktu tengah hari.. 23 April 2009.. sebelum menerima passport dan visa seterusnya menaiki penerbangan Saudi Air ke Jeddah... dengan seramai lebih kurang 20 lebih kumpulan kali ini.. semua nampak ceria dan bersemangat sekali..


ini menu di dalam kapal terbang berkenaan.. mintak maaf la gambar di ambil selepas selesai sesi  "melahap"... hehe.. agak 'huru-hara' disitu...hehe.. penerbangan mengambil masa lebih kurang 9 jam non-stop.. (tiada RNR di atas awan yer).. dengan kelajuan purata 844km sejam.. fuhhh!!

gambar bersama rakan baik di dalam penerbangan yang turut bersama rombongan kali ini..saudara shahnaz bin zahir yang juga merupakan pemilik blog abuwafi98.wordpress.com.. beliau juga merupakan "pencetus" kepada saya untuk turut serta melakukan misi ini.. tanpa inisiatif beliau mungkin saya masih belum lagi sampai ke tanah suci yang diberkati  itu..

Tiba di Jeddah pada waktu Maghrib waktu di sana.. terus bergegas mengambil barang dan beg untuk menaiki bas ke Madinah al Munawwarah.. satu perjalanan yang agak jauh.. sempat singgah sebentar di beberapa kawasan rehat untuk mendapatkan udara segar dan makanan..

Tiba di hotel di Madinah seterusnya check in dan berehat sementara menunggu waktu solat Subuh.. next entry boleh rujuk "ziarah ke tanah suci.. Kota Madinah (part 2)" untuk sambungan yang ini.... entry saya berkenaan ziarah ke tanah suci ini saya tidak buat sekali gus.. saya akan buat secara sedikit demi sedikit atau part by part.. sebabnya ada beberapa perkara yang saya dah lupa ataupun perlu recall semula.. mana perkara yang saya masih ingat itu lah yang saya akan publish dulu...hehe..  so kena banyak bersabar la yer.. cerita 2 tahun lepas mana la ingat sangat... moral of the story.. i'm not young anymore!...huhu (30 mei 2011)

1 comment:

Anonymous said...

ingat juga kat aku.

Abu Wafi