Wednesday, May 25, 2011

ziarah ke tanah suci.. bukit uhud..(part 4)

sambungan... jabal uhud atau lebih dikenali sebagai bukit uhud.. di mana berlakunya salah satu peristiwa peperangan hebat pada zaman Rasulullah dan sentiasa menjadi peringatan dan pengajaran kepada umat islam masa kini.. kami telah berpeluang untuk menziarahi bukit ini.. terdapat banyak penjual berjubah hitam di sepanjang lereng bukit sehingga ke puncak..dan terutamanya sangat ramai di bawah bukit yang menjual barangan2 cenderamata seperti tasbih dan kopiah.. terdapat juga sebuah masjid didirikan di bawah bukit buat pengunjung berehat dan menunaikan kewajipan masing-masing..


..dan tempat yang pastinya akan dijenguk sebentar adalah perkuburan para syahid perang uhud.. perkuburan ini terletak di bawah bukit uhud dengan dipagari oleh konkrit dan jaringan besi.. saya terpaku sejenak melihat perkuburan tanpa batu nisan ini.. yang di dalamnya bersemadi tulang belulang (mungkin ada tulang lagi kah selepas beribu tahun lalu?) para pejuang islam yang terkorban.. hati merasa sayu.. para sahabat ini pasti akan ke syurga dan kini sedang dibuai tidur yang lena dan damai.. bagaimanakah nasib diri ini kelak? syurga atau ke neraka?.. lantas tertunduk melihat tanah sambil mengenang dosa2 silam yang lalu..uhuk2..

dan satu perkara yang membuat diri ini tersenyum kecil sebelum meninggalkan bukit uhud ini.. papan peringatan/tanda dengan bahasa melayu seperti di atas.. ada terdapat di tanah arab yang tandus ini...sambil tersenyum dan perlahan-lahan membaca di dalam hati setiap patah perkataan yang di tulis rapi.. semoga para syahid di sini tenang dalam rahmatNya...al-fatihah..amin..  .

No comments: